JAZZ Od Nowa Festival 2005
25 – 26 lutego (piątek – sobota), godz. 20:00
25 lutego (piątek), godz. 20:00
JANUSZ MUNIAK QUARTET
Janusz Muniak – saksofon
Paweł Kaczmarczyk – fortepian
Maciej Adamczak – kontrabas
Łukasz Żyta – perkusja
Janusz Muniak – znany saksofonista, flecista, aranżer i kompozytor. Muzyczną edukację rozpoczął od przyswajania sobie tajników gry na skrzypcach i klarnecie. Jednak wkrótce bez reszty pochłonęła go gra na saksofonie. Zadebiutował w 1960 roku w zespole Witolda Miszczaka. Później należał do zespołu Tomasza Stańki – Jazz Darings. Sukcesem okazał się dla muzyka występ z kwintetem Andrzeja Trzaskowskiego na festiwalu Jazz Jamboree w 1964. W kolejnych latach współpracował z Krzysztofem Komedą, Janem Ptaszynem Wróblewskim i Janem Jarczykiem.
Janusz Muniak w roli lidera wystąpił po raz pierwszy w 1976 roku. Przez kolejne lata w zespołach Muniaka grali najwybitniejsi polscy jazzmani: basiści-Andrzej Cudzich, Antoni Dębski, Paweł Jarzębski, Zbigniew Wegehaupt, perkusiści – Bogdan Kierach, Michał Miśkiewicz, Jacek Pelc, Krzysztof Zawadzki, pianiści – Włodzimierz Pawlik i Wojciech Puszek.
Muniak jest także artystą, z którym często i chętnie współpracowali zagraniczni jazzmani: perkusiści George Bruckner, Dirk A. Dhonau, trębacze – Don Cherry, Freddie Hubbard, saksofoniści – Hank Mobley i Charlie Ventura oraz pianiści – Hank Jones, Gerd Schuller.
Janusz Muniak: –…Im jestem starszy, tym silniejszego przekonania nabieram, że o muzyce jest cholernie trudno mówić, bo to zbyt ulotna dziedzina, zbyt delikatna i abstrakcyjna, by ją można było ubrać w słowa z pełnym przekonaniem, że się tymi słowami uchwyciło sedno muzyki…
..W muzyce nie chodzi o to by być modnym, tylko by grać te dźwięki, które są zgodne z moim wnętrzem. I na tym między innymi polega wolność w jazzie…
Na Jazz Od Nowa Festival Janusz Muniak wystąpi ze swoim quartetem w skład którego wchodzą utalentowani jazzmani młodego pokolenia. Pianista Paweł Kaczmarczyk został uznany przez czytelników Jazz Forum za „Nową Nadzieję” polskiego jazzu (2004).
YeShe
Antoni Ziut Gralak – gitara basowa, trąbka
Mateusz Pospieszalski – saksofony, instr. klawiszowe
Andrzej Rajski – perkusja
Piotr Pawlak – gitara
Projekt o nazwie YeShe jest próbą przeniesienia drum’n’bassowej estetyki, kojarzonej dotychczas głównie z kulturą klubową na bardziej tradycyjny grunt.
YeShe współtworzą znani i cenieni muzycy:
Antoni Ziut Gralak – trębacz; od lat uznawany jest za jednego z najbardziej twórczych muzyków w kraju. Rozgłos zdobył jako współtwórca jazz-rockowej formacji Tie Break.
Jego solowe płyty, szczególnie „Graal”, należy zaliczyć do najbardziej interesujących kreacji w stylu, który w dużym uproszczeniu można określić jako free jazz.
Jako gość specjalny bierze udział w wielu nagraniach komercyjnych i niezależnych artystów. Swoją trąbką nadał szlif najważniejszej ścieżce polskiego off jazzu lat 80. Nazwisko Gralaka kojarzone jest z takimi znanymi formacjami jak: Free Cooperation, Young Power oraz bliższych rockowi grup Sfora i Woo Boo Doo.
Mateusz Pospieszalski – producent, aranżer, kompozytor, muzyk (saksofony, flet, klarnet basowy, instrumenty klawiszowe, akordeon), wokalista. Współpracował z wieloma formacjami jazzowymi. Producent płytowy m.in. Justyny Steczkowskiej i Anny Marii Jopek.
Piotr Pawlak – gitarzysta związany z gdańską sceną yassową – grał między innymi w Łoskocie i Kurach. Z Andrzejem Rajskim i Rafałem Nowakiem z kieleckiej grupy Automatik wykonuje muzykę klubową. Pawlak jest także autorem muzyki filmowej i teatralnej (m.in. „Przemiany”, „Sen Ikara”).
W 2004 roku podczas Warsaw Summer Jazz Days uczestniczył w projekcie Johna Zorna „Cobra”
Andrzej Rajski – perkusista. Współpracował z zespołami: KiniorSky Orchestra, Graal, Trebunie – Tutki (EXPO 1998 – Lizbona), a także z Teatrem im. Witkacego w Zakopanym i Teatrem Klinika Lalek z Wolimierza. Producent płyt wielu wykonawców reprezentujących różne style muzyczne. Współzałożyciel grupy Automatik.
Na scenie muzykom towarzyszyć będzie Pracownia Jasnachmura, która przygotowała prezentację multimedialną.
KRZYSZTOF POPEK INTERNATIONAL QUINTET
Krzysztof Popek – flet altowy
David Friesen – kontrabas
Randy Porter – fortepian
Victor Lewis – perkusja
Piotr Wojtasik – flugelhorn
Krzysztof Popek – czołowy polski flecista jazzowy, od wielu lat niezmiennie zajmujący pierwsze miejsce w ankietach miesięcznika „Jazz Forum”, właściciel znanej niemal na całym świecie niezależnej firmy fonograficznej POWER BROS. Gra na flecie sopranowym i altowym, jest kompozytorem, aranżerem oraz inspirującym leaderem wielu formacji, takich jak Pick-up, D-Box, Priest and Big Cork oraz najbardziej znaczącej – Young Power. Spośród wielu nagranych przez ten zespół płyt na uwagę zasługuje „Man of Tra”, na której gościnnie zagrali również: Tomasz Stańko, Michał Urbaniak, Geoff Goodman i Chris Chilson. Sukcesem okazał się również nagrany w kwintecie album „Letters and Leaves” (1996) – płyta ta nominowana była do Fryderyka’96 oraz otrzymała tytuł Płyty Roku’96 miesięcznika „Jazz Forum”.
Victor Lewis – amerykański perkusista. Po studiach muzycznych rozpoczął w Nowym Jorku współpracę z grupą Bustera Williama, gdzie spotkał Woody Shawa, z którym grał przez szereg lat. Kolejnym etapem w muzycznej karierze Lewis’a była współpraca ze Stanem Getzem. Victor Lewis nagrywał z takimi muzykami jak: Dexter Gordon, Joe Farrell, Hubert Laws, Carla Bley, David Sanborn, Johnny Griffin, Art. Farmer, Mike Stern, Groover Washington Jr.
Randy Porter – pianista pochodzący z San Diego. Przez lata swojej pracy artystycznej Porter wypracował sobie opinię jednego z najbardziej poważanych jazzmanów Zachodniego Wybrzeża. Muzyk ten jest laureatem wielu nagród, wielokrotnie nagrywał i koncertował ze sławami jazzu (Charles McPhersonem, Dianne Shuur i Freddie Hubbard)
David Friesen – kontrabasista. Ten niezwykle utytułowany i wszechstronny muzyk i kompozytor ma na swoim koncie nagrania z takimi tuzami światowego jazzu jak: Joe Henderson, George Adams, Ted Curson, John Handy, Billy Harper, Duke Jordan, Michael Brecker. Z ogromnym uznaniem spotkały się także nagrane prze Davide’a Friesen’a solowe recitale, które przyniosły mu między innymi tytuł najlepszego basisty wg magazynu „Down Beat”.
Piotr Wojtasik – trębacz. Współpracował z formacjami: „New Presentation”, „Young Power”, „Quintessence” czy też z kwintetem Krzysztofa Popka. Dla wytwórni Power Bros nagrał cztery autorskie płyty oraz współpracował przy nagraniach Krzysztofa Popka. Płyta „Lonely Town” została uznana jako Najlepszy Album 1995 roku wg ankiety miesięcznika „Jazz Forum” oraz nominowana do nagrody Fryderyk 95. Ostatnia dla wytwórni Power Bros płyta „Hope” z Davidem Liebmanem, Ronnie Burrage, Clarence Seay i Leszkiem Możdżerem otrzymała nagrodę „Fryderyk 2003” za najlepszy album jazzowy w Polsce a Piotr Wojtasik otrzymał „Fryderyka 2003” dla najlepszego muzyka jazzowego w Polsce.
26 lutego (sobota), godz. 20:00
PIEROŃCZYK / SUDNIK / PIWKOWSKI
Adam Pierończyk – saksofony
Tadeusz Sudnik – syntezator analogowy, elektronika
Janusz Żuk Piwkowski – instalacje, filmy video
Nowy projekt Adama Pierończyka to spektakl multimedialny, łączący w sobie muzykę improwizowaną, wątki elektroniczne i video.
Adam Pierończyk – saksofonista uważany za jednego z najważniejszych i najbardziej kreatywnych artystów dzisiejszej polskiej sceny jazzowej. Muzyk ten wielokrotnie był wyróżniany najważniejszymi jazzowymi nagrodami w kraju, m.in. otrzymał nominację do nagrody Fryderyk w kategorii Najlepszy Artysta Jazzowy (1997, 1998), zdobył nagrodę Związku Muzyków Polskich „Melomani” jako Artysta Roku (1999), tytuł Najlepszego Saksofonisty Sopranowego (2003, 2004) w ankiecie czytelników magazynu „Jazz Forum“. Również nagrania Pierończyka były wielokrotnie wyróżniane: płyta „A Few Minutes In Space” (Adam Pieronczyk Trio) była nominowana do nagrody Fryderyk w kategorii Najlepszy Album Jazzowy Roku (1997), płyta „Live In Sofia” (Leszek Możdżer / Adam Pierończyk) została wybrana przez pismo „Jazz Forum” Najlepszą Płytą Roku (1998) oraz nominowano ją do nagrody Fryderyk w kategorii Najlepszy Album Jazzowy (1998), płyta „Digivooco” (ADAM PIERONCZYK DIGIVOOCO) to według czytelników „Jazz Forum” Najlepsza Płyta Roku (2001).
Na tegorocznym Jazz Od Nowa Festival Adam Pierończyk wystąpi w towarzystwie Tadeusza Sudnika i Józefa Żuka Piwkowskiego.
Tadeusz Sudnik – syntezator analogowy, efekty elektroniczne – twórca Studia Dźwięków Niemożliwych; tworzy multimedialne spektakle i jam session’s. Przez kilkanaście lat pracował w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia, gdzie nagrywał muzykę elektroniczną, teatralną, filmową i baletową, a także z festiwalem Warszawska Jesień i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej: komponował muzykę dla Teatru Wielkiego, projektował dźwięk dla Double Opera „Heartpiece” wystawianej w galerii „The Kitchen” w Nowym Yorku. Koncertował w całej Europie i nagrywał płyty z renomowanymi muzykami, m.in. z zespołem Freelectronic Tomasza Stańko, z Krzysztof Knittelem i Garym Thomasem.
Józef Żuk Piwkowski – filmowiec, dokumentalista, producent filmowy; autor wielu eksperymentalnych projektów – filmów, instalacji, video-scenografii. Współpracował przy powstaniu filmu dokumentalnego „One Survivor Remembers”, który w 1996 roku otrzymał Academy Award (Oscar) za film dokumentalny.
MIKA URBANIAK & JASKUŁKE 3YO
Mika Urbaniak – śpiew
Sławek Jaskułke – fortepian
Olo Walicki – kontrabas
Tomasz Sowiński – perkusja
Dj Krime – gramofony
Sławek Jaskułke – ma 25 lat, ogromny talent i długa listą artystycznych dokonań. Jest laureatem V Konkursu Standardów Jazzowych w Siedlcach, zdobywcą Klucza do Kariery XXVII Pomorskiej Jesieni Jazzowej, nagrody Stowarzyszenia Polskich Megalomanów w Łodzi w kategorii Nowa Nadzieja 2001, Nagrody programu „Pegaz” w kategorii Muzyka oraz za osiągnięcia artystyczne w 2001 roku, a także zwycięzcą Jazz Top 2001 i 2002 magazyny „Jazz Forum” w kategorii Nadzieja Roku.
Sławek Jaskułke występował już na poprzednich edycjach Jazz Od Nowa Festival, grał z zespołami Zbigniewa Namysłowskiego i Tymona Tymańskiego. W 2004 roku ukazała się płyta grupy Sławek Jaskułke 3yo „Sugarfree”.
Pierwsza studyjna płyta Sławka Jaskułke umieszcza go w pierwszej lidze polskich pianistów jazzowych. Prezentuje się tu jako pełen wyobraźni kompozytor i aranżer. Jaskułke ma dar tworzenia intrygujących tematów, które wpadają w ucho jak rockandrollowe riffy. Tworzy jazz niełatwy, a mimo to bardzo komunikatywny. Słychać w nim radosne szaleństwo młodości.
Marcin Babko, „Gazeta Wyborcza”, 12 maja 2004.
Na V Jazz Od Nowa Festival Jaskułke 3yo towarzyszyć będą goście specjalni:
Mika Urbaniak – wokalistka; mając 14 lat zadebiutowała u boku rapera Liroya, później współpracowała z Reni Jusis, Yaro, Mietkiem Szcześniakiem, Kayah, Smolikiem. Koncertowała także w USA i w Polsce z zespołem Michała Urbaniaka. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi. Korzenie jej śpiewu wywodzą się z hip-hopu, soulu i jazzu. Cały czas eksperymentuje, aby wypracować własny styl. Pisze teksty do piosenek, które często sama komponuje.
DJ Krime – jeden z najlepszych polskich DJ’ów. Obecnie mieszka w Berlinie. Jest dwukrotnym (i aktualnym) zwycięzcą zawodów turntablistycznych Vestax Extravaganza. Niedługo będzie można go zobaczyć na drugiej części „DJ’s Super Cuts”, czyli kontynuacji turntablistycznego filmu, autorstwa Tuse (Dope Smokers Crew).
JAN PTASZYN WRÓBLEWSKI SEXTET
Jan Ptaszyn Wróblewski – saksofon tenorowy
Robert Majewski – trąbka
Wojciech Niedziela – fortepian
Jacek Niedziela – kontrabas
Marcin Jahr – perkusja
Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy
Jan Ptaszyn Wróblewski – jeden z filarów polskiego jazzu, niekwestionowany lider i „dobry duch” życia jazzowego w Polsce. Saksofonista tenorowy i barytonowy, a także kompozytor, aranżer i dziennikarz.
Debiutował jako saksofonista barytonowy w Sekstecie Krzysztofa Komedy Trzcińskiego na Festiwalu w Sopocie w 1956; w roku 1958 jako pierwszy polski muzyk jazzowy wyjechał na festiwal jazzowy w Newport, założył Polish Jazz Quartet. Kierował Studiem Jazzowym Polskiego Radia. Doprowadził do powstania wielu znakomitych grup jazzowych, m.in. Mainstream, New Presentation, Made in Poland. To jeden z najbardziej aktywnych polskich muzyków jazzowych.
Istotna jest również rola Jana Ptaszyna Wróblewskiego jako popularyzatora muzyki jazzowej. Od 1970 prowadzi w III Programie Polskiego Radia autorski program jazzowy „Trzy kwadranse jazzu”.
Pozycja Jana Ptaszyna Wróblewskiego jest na polskim (ale także europejskim) rynku niepodważalna i najczęściej kojarzona z tzw. złotym środkiem tej muzyki. Sam Ptaszyn jest najdoskonalszym uosobieniem całej „polskiej szkoły jazzu” i jej najlepszym ambasadorem.
Jan Ptaszyn Wróblewski grał na I Jazz Od Nowa Festival’u w 2000 roku. Przyjechał wtedy ze swoim Czwartetem. Tegoroczny występ jest doskonałą klamrą „spinającą” pięć lat festiwalu.
Ponownie Jan Ptaszyn Wróblewski wystąpi w towarzystwie znakomitych muzyków. Na scenie towarzyszyć mu będą: Henryk Miśkiewicz, Robert Majewski, Wojciech Niedziela, Jacek Niedziela, Marcin Jahr.